10 mai 2006

Petronas`e tornid



Petronas on Malaisia rahvuslik nafta- ja gaasigigant, suur petrokeemia firma, kes teeb koostööd ka Exxon`i ja Shelliga Aafrikas ning Aasias asuvatel toormeväljadel. Vormelisõbrad teavad firmat mõistagi Sauberi peasponsorina ning üks F1 etappidest sõidetakse ka Kuala Lumpuri lennuvälja kõrval asuval Sepangi ringrajal.
Tornide arhidekt on itaallane Caesar Pelli, kes lähtus torne kavandades islami tõekspidamisi arvestades - võrdsus, vendlus, lojaalsus - kuigi algkavand oli juba varem valmis ning kavandatud oli see ehitada Chicago`sse.
Valmisid tornid 1998 ning kõrgust sai neile maailmarekordilised 451,9 meetrit maapinnast. Korruseid on 88 ning torne ühendav sild, nimega Sky Bridge paikneb 41. ja 42. korruse vahel. Sild kaalub 130 tonni, on 58,4 meetrit pikk ning maapinnast 170 m kõrgusel.
Tornidest ühes asuvad Petronase enda kontoriruumid, teine on välja üüritud büroopindadena ning giidi sõnul on seal täituvusaste kuskil 80%. Kasulikku pinda on 213 758 ruutu per torn.
Veel paiknevad tornide alumistel korrustel eksklusiivsed kauplused ning 865 kohaline konserdisaal. Lifte on 29 per torn ( giidi sõnul kulub korruse läbimisele sekund ) ja eskalaatoreid 10. Parkla on 5400 autole.
Tornide juurde kuuluvas pargis on teiste asjade kõrval purskaeve, jooksuradasid ning laste mänguväljakuid.
2004. aastal oli Petronas Twin Towers sunnitud kõrguserekordi osas endast mööda laskma Taipei`s valmistunud Taipei 101 nime kandva ehitise, mille kõrguseks on 508 m. Nimi tuleb sellest, et kuigi ehitises on 106 korrust, paikneb 101 neist maapinna ülapoolel.
Kuigi liidriroll loovutati, on tornid endiselt kõrgeimad kaksiktornid ning ajalukku läinud ka 20. sajandi kõrgeima ehitisena.
Niipalju siis tausta, kellele huvi pakub.
Hommikul oli turist siis varakult jalgel, et taaskord mitte shanssi maha magada ja tornide ooteaulasse jõudsin täpselt kell kaheksa. Olin oma imestuseks kuskil 55s alles, kuigi ohviss avatakse alles kell pool üheksa. Ei oska öelda, mis kell esimesed küll saabusid. Fakt on see, et kuulsin räägitavat, et iga päev päästetakse lisaks gruppidele kuskil 200 üksiküritajat ning seetõttu ongi kasulik aegsalt kohal olla. See võib ka paika pidada, kuna eile tõesti üheteistkümneks olid pääsmed läbi ning täna päästeti u. 15-liikmelisi gruppe veerandtunniste vahedega sillale.
Olin esimeses grupis siiski ning peale tutvustvat filmi viidigi liftiga üles. Et olime esimesed, saingi tühjast sillast kaadri võetud. Eks sild ise ning mõistagi kogu ehitis on loomulikult midagi harukordset. Klaasi, terase ning betooni kooslusena valminud tornid ning turistimagnetina toimiv sild on käimist ning kogemist väärt. Geniaalne plaan, teostatud töö hulk ning tulemus on midagi sellist, mille üle tõesti iga malaislane võib uhkust tunda.
Ja seda nad ei häbenegi teha.