05 jaanuar 2008

Panama kanal



Mõned minutid enne kella üheksat ehk ametlikku avamisaega olin värava taga ning nagu pärast selgus, oli ajastatus ideaalne.
Pean silmas seda et kuskil poole kümne paiku hakkas turistibusse kohale voorima ning ehkki vaataplatvorm, millelt on võimalik jälgida laevade kanalist läbivedu, mahutab kõik soovijad ära, on paremad kohad alati paremad kohad.
Nagu tavapäraselt, läksin ma mütsiga lööma ning konstanteerinud olin pelgalt fakti, et selline kanal olemas on ja et selle kaudu pääsevad laevad ühelt ookeanilt teisele. Tegelikkus, nagu välja tuli, on pisut keerulisem ning paneb taaskord inseneriteadusele suuri kummardusi tegema.
Juba fakt et kanalit läbivad laevad tõstetakse 26 m kõrgusele merepinnast sest nii kõrgel on Gatun`i tehisjärv, on imetlust vääriv. Tehakse seda kolmes faasis ning tänu kolmele lüüsile kummaski suunas on see ka võimalik. Keskmiselt kestab laeval kanali läbimine kaheksa tundi aga on ka vähem kui kolme tunniga õnnestunud.
Lüüsid ise on 33,53 m laiad ning 320 m pikad, millest kasulikku pikkust on 304, 8 m ehk see seab siis laevadele ka maksimumkriteeriumid. Neid mõõtmeid tuntakse laevanduses Panamax nime all.
Kanal on 82 km pikk ning ühendab niisiis kahte ookeani omavahel, vastasel korral peaksid alused 13 000 km ringi ümber lõuna – ameerika tippu tegema.
Kanali läbimismaks on vastavalt massile ning keskmiseks taksiks on kuskil 55 000 dollarit. Suurim oli 30.5.2006 Maersk Dellys laeval 249 165 USD ning väikseim ameeriklasest seiklejal Richard Halliburton`il kes 1928. aastal läbis kanali ujus ning maksis selle eest 36 centi.
Eks fakte võib käisest puistama jäädagi ent võimsa mulje kogu ehitis jättis, seda eelkõige oma massiivsuse ning läbimõelduse poolest. 14 000 laeva läbivad selle kitsuse iga aasta ning tõenäoliselt on kabasiteet maksimaalselt kasutuses sest uut blokki ollakse järgmise seitsme aastaga ehitamas – käiku andmas. Uue blokiga, mis esialgsete hinnangute kohaselt peaks käiku minema 2015. aastal kabasiteet kahekordistatakse ning ka suuremad laevad saavad siis kitsust läbida. 6,2 miljardit dollarit on esialgne eelarve.
Lisaks vaateplatvormile sai kinosaaalis ajaloolist filmi vaadata ning neljal korrusel asuvat väljapanekut kaeda. Veelkord, tasub käia ning soovitan soojalt.